ua en ru

Україна не зможе збільшити обсяги транзиту нафти в 2012 р., - експерт

На тлі негативної динаміки транзиту заяви "Укртранснафти" про очікуване зростання обсягів прокачування нафти в 2012 р. до 35,1 млн т (на 27%) малопереконливі, вважає директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

Як відзначає експерт, "Укртранснафта", підконтрольна групі "Приват", знизила транспортування нафти в 2011 р. на 11,6% - до 27,5 млн т. Крім того, за даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (Міненерговугілля), транзит нафти у 2011 р. скоротився на всіх напрямках. Прокачування в країни Західної Європи (Словаччину, Угорщину і Чехію) знизилося на 11,8% - до 17,8 млн т; обсяг транспортування нафти на українські НПЗ - на 11,3% - до 9,8 млн т. Недоотриманий прибуток "Укртранснафти" від зниження обсягів транзиту в 2011 р. склав близько 20 млн євро, відзначає Марунич.

На його думку, динаміка падіння обсягів транзиту нафти демонструє відсутність інтересу російських видобувних компаній до українського маршруту транспортування. "Ще в 2009 р. через нашу країну в країни ЄС надходило 29 млн т нафти. У 2010 р. обсяг транзиту нафти зменшився на 30% - до 20 млн т. За весь 2011 р. російська "Транснафта" прокачала узгоджені з українським урядом 17 млн т нафти. Сумарно за два роки Україна втратила майже половину транзиту нафти в країни ЄС (зниження з 29 млн до 17 млн т", - відзначає експерт.

"Закон про держбюджет на 2012 р. передбачає збільшення обсягів транспортування нафти на 27% - до 35,1 млн т. За словами голови правління "Укртранснафти" Олександра Лазорко, збільшення обсягів прокачування планується здійснити за рахунок здійснення транзиту азербайджанської нафти через територію України і Білорусі в Польщу і Чехію", - нагадує Марунич.

"Враховуючи відсутність серйозних стимулів у власників українських НПЗ для збільшення постачань нафти, "Укртранснафта" і Міненерговугілля планують направити додаткові 7,5 млн т транзитом на чеські і польські НПЗ. При цьому "Укртранснафта" не завершила переговори з білоруською "Гомельтранснефтью" і словацькою Transpetrol, які повинні прийняти транзитну нафту з території України. Оскільки транзит азербайджанської нафти прямо конкурує з постачаннями російського сировини, успішність переговорів безпосередньо залежить від позиції "Транснафти". Доходи від транзиту нафти важливі для бюджетів Білорусі і Словаччини, уряди яких контролюють компанії "Гомельтранснафта" і Transpetrol. Отже, очікувана протидія з боку Росії відкрито загрожує реалізації нових транзитних маршрутів, пропонованих "Укртранснафтою", - вважає експерт.

Як відзначає Марунич, в самій групі "Приват", що контролює"Укртранснафту", схоже, не особливо прагнуть підвищувати рентабельність транзиту азербайджанського сировини. "Днями "Укртранснафта" визнала переможцем тендеру на переробку до 600 тис т казахстанської нафти в 2012 р. контрольований "Приватом" Кременчуцький НПЗ, який протягом 2011 р. переробляв винятково азербайджанську сировину (крім постачання української нафти)", - нагадує він.

Незважаючи на задекларовані плани щодо збільшення транзиту нафти в 2012 р., "Укртранснафта" і Міненерговугілля не можуть гарантувати обіцяне завантаження нафтотранспортної системи - 35 млн т., упевнений експерт. "Це далеко не перша невдала спроба збільшити обсяги транзиту нафти. Рік тому уряди України і Азербайджану підписали меморандум, що передбачає прокачати 4 млн т нафти по трубопроводу "Одеса-Броди". За підсумками 2011 р., обсяги транспортування не перевищили 1 млн т після відмови Білорусі купувати дорожчу, ніж російська, азербайджанську нафту", - нагадує він.

"За відсутності реалістичних планів збільшення завантаження українських НПЗ, насамперед російською сировиною, "Укртранснафті" не варто розраховувати на більш-меньш серйозне зростання обсягів транзиту в поточному році. При оптимістичному варіанті розвитку ситуації, в 2012 р. компанія зможе стабілізувати обсяги завантаження нафтотранспортної системи на рівні 27-28 млн т." - відзначає на закінчення Марунич.