ua en ru

Співпраця з реальним бізнес-сектором та орієнтація на ринок праці мають стати актуальним напрямом роботи університетів, - експерти

Співпраця з реальним бізнес-сектором, успішними підприємцями та орієнтація на реальний ринок праці та його потреби мають стати третім напрямком роботи сучасних університетів. Такої думки дійшли учасники семінару-тренінгу «Третя місія університету ХХІ сторіччя», який відбувся 10 січня 2012 р. в Інституті вищої освіти НАПН України за підтримки Посольства США в Україні, Національного ТЕМПУС офісу та Офісу програми Фулбрайта в Україні.
Дві головні складові університетської місії були визначені на початку ХІХ ст. Вільгельмом фон Гумбольдтом: навчання або трансляція знання з минулого та дослідження - створення умов для формування нового знання. Але, в сучасному університеті акцент повинен бути зробленим на дослідженні, отриманні нового знання, наголосив учасник дискусії науковий співробітник Центру російських та євразійських досліджень Університету Уппсали (Швеція), доктор Сергій Курбатов.
Він навів приклад Університету Уппсали. «Кілька років тому цей університет радикально змінив піар-стратегію. Якщо раніше вона будувалася на тезі про те, що це найстаріший університет Скандинавії, заснований в 1477 р., в якому працювали Карл Лінней, Андерс Цельсій та інші провідні науковці минулого, то зараз реклама будується навколо тези про те, що це найсучасніший інноваційний центр з найновішим обладнанням, який співпрацює з провідними університетами світу. Крім того, було створено інноваційний центр, який став ключовим елементом новітньої університетської інфраструктури», - зазначив вчений.
На думку учасників дискусії, перспективними напрямками університетської діяльності в рамках «третьої місії» є і робота по створенню умов для навчання впродовж усього життя («life long learning»). «В умовах, коли обсяг інформації, якими оперує людство, подвоюється кожні два роки, а період «напіврозпаду кваліфікації» в інженерних та комп'ютерних науках складає менше п'яти років, людина повинна навчатися постійно. А чи можна знайти кращу площадку для подібного навчання, аніж університет з його багатовіковою традицією та іміджем інтелектуального центру?», - наголосив Сергій Курбатов.
Він також додав, що суттєве збільшення фінансування української університетської освіти навряд чи є можливим та реалістичним проектом. «Але стосовно відкритості прогресивним впливам, продуманої кадрової політики, зменшення корупції ми можемо бути значно більш оптимістичними», - наголосив вчений.
Нагадаємо, за даними Держкомстату, в лютому 2011 р. в Україні функціонувало 854 вишів, в яких навчалися 2 млн 491 тис. студентів. Але якість вітчизняної університетської освіти, на думку західних фахівців, перебуває на виключно низькому рівні. «Українські університети надто зашорені, надто погано укомплектовані викладачами, надто корумповані і надто бідні, щоб гарно виконувати свою роботу», - наголосила в 2010 р. директор коледжу Ексетер Оксфордського університету Френсіс Кернкрос.