ua en ru

"Укрзалізниця" боїться оприлюднити реальні збитки роботи

"Укрзалізниця" боїться оприлюднити реальні збитки роботи "Укрзалізниця" другий рік поспіль демонструє збитки
Кабмин, нарешті, затвердив фінансовий план "Укрзалізниці" на 2015 рік, який закінчиться через 4 місяці. Відповідне розпорядження уряд прийняв 19 серпня. Прийняті показники вже розходяться з фактично отриманими результатами роботи УЗ.

Кабмин, нарешті, затвердив фінансовий план "Укрзалізниці" на 2015 рік, який закінчиться через 4 місяці. Відповідне розпорядження уряд прийняв 19 серпня. Прийняті показники вже розходяться з фактично отриманими результатами роботи УЗ.

Поточні збитки...

Згідно із затвердженим фінпланом, в 2015 р. "Укрзалізниця" має намір отримати 57,3 млрд грн чистого доходу, що на 18,7% більше, ніж фактично було в минулому році. Примітно, план на 2015 р. також вищий і докризового 2013 р. - на 14,6%.

Разом з тим, другий рік поспіль "Укрзалізниця" закінчить зі збитками. Фінпланом на поточний рік заплановано чистий збиток у розмірі 47,9 млн грн. Правда, це набагато менше, ніж в 2014 р. - 622,7 млн грн.

В 2013 р. "Укрзалізниця" отримала 487,9 млн грн чистого прибутку.

... і майбутні прибутки

В найближчі роки "Укрзалізниця" планує нарощувати прибутковість. Так, у 2016 р. чистий дохід збільшиться до 61,6 млрд грн з поступовим збільшенням до 2019 р. до 75,5 млрд грн.

Крім того, вже в наступному році "Укрзалізниця" має намір повернутися до прибутковості. У 2016 р. чистий прибуток очікується в розмірі 259,7 млн грн. А в 2019 р. вона повинна перевершити результат 2013 р. і скласти 526 млн грн.

Донецьк тягне до збитків

Незважаючи на те, що до затвердження фінплану пройшло більше половини "планованого" року, він не враховує результати роботи "Укрзалізниці" з початку року.

На цю проблему звернуло увагу Мінекономрозвитку. Воно у своїх зауваженнях вказувало, що фінплан не враховує фактичних показників роботи залізниці за перший квартал. На думку чиновників з Мінекономрозвитку, з цієї причини фінплан повинен бути виправлений.

Мінінфраструктури відмовилось це робити і в протоколі узгодження позицій вказало, що в першому кварталі 2015 р. залізниця України отримала чистий збиток у розмірі 565,3 млн грн при плані 337,5 млн грн. Сталося це за рахунок Донецької залізниці, збитковість якої склала 625,8 млн грн.

"... з урахуванням показників першого кварталу 2015 р., збитковість залізних доріг України на 2015 р. зросте і становитиме 275,8 млн грн, що на 227,8 млн грн більше поданого проекту плану", - зазначено в протоколі.

"Підприємству з оборотом в 60 млрд грн під час затвердження фінплану необхідно посилатися на ринкову ситуацію, а не займатися відмовками, що в такому разі доведеться знову довго його перезатверджувати в різних держвідомствах", - сказав експерт транспортної галузі Володимир Шемаєв.

В іншому випадку, затверджений фінплан можна просто покласти на полицю і забути про нього, додав експерт.

Все ще гірше

Колишній міністр транспорту і зв'язку Йосип Вінський переконаний, що у разі реальної боротьби з корупцією "Укрзалізниці" з ситуації збитковості можна вийти за два-три місяці.

"Я не бачу передумов для збиткової роботи "Укрзалізниці", - сказав Йосип Вінський. - У 2008 р. підприємство збільшило за рік дохід на 12 млрд грн - були скасовані знижки, підняті тарифи, посилилася ситуація по керованості підприємств".

Разом з тим, Володимир Шемаєв вважає, що досягти показника збитковості в 47,9 млн грн буде дуже складно, оскільки вантажні перевезення продовжують скорочуватися. Наприклад, за перше півріччя 2015 р. вони впали, в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 19%.

На думку експерта, збиток буде вищим в кілька разів. Його можна компенсувати за рахунок підвищення тарифів на вантажні перевезення, вважає Володимир Шемаєв.

"Однак, через падіння світових цін на нашу металургійну та аграрну продукцію, навряд чи промисловість і сільське господарство витягнуть чергове підвищення таких тарифів", - вважає Шемаєв.

Він також звернув увагу на неточність при підрахунку дохідної частини. Він зазначив, що у фінплан закладений сильно занижений прогноз надходження від валютних ставок за транзит вантажів через Україну. Володимир Шемаєв пояснив це застосуванням при розрахунку прогнозу надходжень від цих ставок торішнього курсу гривні до валют.

"Через те, що за цей час гривня сильно девальвувала, додаткові надходження за цією статтею складуть приблизно 2-4 млрд грн відповідно при песимістичному і оптимістичному прогнозі розвитку подій в економіці, - сказав Володимир Шемаєв. - Прогноз надходжень цих коштів варто було закласти на оновлення рухомого складу. В іншому випадку вони підуть на затикання тих чи інших збитків. У наступному році при зносі рухомого складу у 80-100% ми недорахуємося безлічі локомотивів, вагонів тощо".

Збитковий фінплан не дозволяє "Укрзалізниці" розвиватися, впевнений колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава.

"Підприємству необхідно оновлювати рухомий склад, модернізувати колії. Уряд має піти на зустріч "Укрзалізниці" і закласти у держбюджеті на 2015 р. прямі державні дотації на придбання рухомого складу, як мінімум, 1,5-2 млрд грн", - вважає Кава.

"На ці кошти необхідно було б закупити кілька приміських поїздів і кілька сотень вантажних вагонів, які виробляються в Україні. Це стало б непоганою підмогою не тільки "Укрзалізниці", але й українським вагонобудівним підприємствам, які страждають від втрати продажів на російському ринку", - запевнив колишній заступник міністра інфраструктури.

Але колишній міністра транспорту і зв'язку Йосип Вінський скептично налаштований по відношенню до перспектив розвитку залізничного монополіста. "Менеджмент, який там сьогодні працює, не в змозі виправити ситуацію, в силу своєї непідготовленості", - резюмував екс-чиновник.