ua en ru

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою" .
Кабмін Арсенія Яценюка планує за рахунок збільшення ренти за видобуток газу компенсувати населенню зростання тарифів на ЖКГ. При цьому, згідно з новим урядовим рішенням, кількість претендентів на субсидію різко зросте. Але газодобувачі впевнені, що збільшення ренти дасть зворотний ефект - падіння надходжень до держбюджету замість очікуваного зростання.

Кабмін Арсенія Яценюка планує за рахунок збільшення ренти за видобуток газу компенсувати населенню зростання тарифів на ЖКГ. При цьому, згідно з новим урядовим рішенням, кількість претендентів на субсидію різко зросте. Але газодобувачі впевнені, що збільшення ренти дасть зворотний ефект - падіння надходжень до держбюджету замість очікуваного зростання.

Уряд Арсенія Яценюка спростив механізм надання субсидій на оплату послуг ЖКГ, розширив список претендентів на державну допомогу і продовжив термін виплати субсидій з шести місяців до року. Це випливає з постанови Кабміну "Про вдосконалення порядку надання житлових субсидій", копія якого є в розпорядженні РБК-Україна. Фінансові джерела для виконання соціальної ініціативи Кабміну - під великим сумнівом і може виявитися, що нова норма стане черговою пустушкою.

Листи щастя

На останньому засіданні Кабінету міністрів було прийнято постанову "Про вдосконалення порядку надання житлових субсидій" (див. скани документа). Його основною метою у Міністерстві соціальної політики вважають реформування системи надання українцям компенсації витрат на послуги ЖКГ.

У міністерстві порахували, що порядок надання субсидій, який діє з жовтня 2014 року, потребує суттєвого спрощення. "Сьогодні налічується близько 2,5-3 млн бідних сімей, які не можуть самостійно оплатити житлово-комунальні послуги. Разом з тим, система субсидій охоплює лише 1,1 млн сімей. Інша категорія людей або не платить, або змушена економити на товарах першої необхідності", - процитувала прес-служба главу Мінсоцполітики Павла Розенко.

Підвищувати довіру громадян до системи субсидування в уряді мають намір, перш за все, за рахунок скорочення переліку документів, які необхідно подати в органи соціального захисту. Тепер достатньо буде надати заяву, а соціальний статус і рівень доходів заявника буде визначатися соцслужбами самостійно. Для цього соцслужби будуть звертатися до Пенсійного фонду (ПФУ) і Державну фіскальну службу (ДФС), які протягом 15 робочих днів мають надати необхідні відомості. Рішення про нарахування субсидій буде прийматися спеціальними районними комісіями за 5 днів.

З нововведень - форми заяв на отримання субсидії соцслужби будуть розсилати нужденним поштою. "Ідеологія тепер в наступному: вам нікуди не треба йти, стояти в чергах і заповнювати багатосторінкові документи. Всім сім'ям прийде один листок. І для отримання субсидій треба буде заповнити просту форму і відправити назад - в соціальну службу", - заявив прем'єр-міністр Арсеній Яценюк на засіданні Кабміну 28 лютого.

Заяви на оформлення субсидії громадяни будуть отримувати двічі на рік - у квітні та жовтні.

Субсидії, як і раніше, будуть призначатися за наявності різниці між розміром оплати послуг ЖКГ і соціальними нормами споживання енергії та ресурсів (встановлюються Кабміном), з урахуванням визначеного урядом відсотка платежу. Отримувати субсидію можна буде протягом всього календарного року, а раніше держава покривала витрати українців на оплату ЖКГ тільки в опалювальний період (6 місяців).

З цією нормою не згодні представники профспілок. Згідно протоколу узгодження позицій, представники всеукраїнських об'єднань профспілок зазначили, що в умовах стрімкого підвищення цін і тарифів на соціально значущі товари та послуги, падіння купівельної спроможності населення на 20%, норма про виплату субсидій протягом року призведе "до знецінення суми наданої субсидії, що в свою чергу зробить неефективним механізм субсидування". Втім, зауваження не було враховано в остаточній версії документа.

Крапля в морі

Нагадаємо, з 1 жовтня 2014 року житлова соціальна норма в розрахунку на людину зменшена з 21 кв м до 13,65 кв. м, але збільшена на сім'ю - з 10,5 до 35,22 кв. м.

Також істотно скорочені місячні нормативи користування послугами ЖКГ:

- для користувачів газових плит норма споживання природного газу зменшена з 9,8 до 6 куб. м на людину;

- нормативи на опалення 1 кв. м по споживанню теплової енергії знижені з 11 куб. м до 7 куб. м;

- при наявності централізованого гарячого водопостачання норма споживання холодної води на людину становить 2,4 куб. м, а при його відсутності - 4 куб. м;

- норма споживання гарячої води встановлена на рівні 1,6 куб. м на людину.

Зростання соціальних норм закріплене тільки в сегменті споживання електроенергії.

У Національному інституті стратегічних досліджень (НІСД) відзначили, що зниження соціальних нормативів частково нівелює ефективність спрощеного механізму субсидування.

"З одного боку, спрощення процедури отримання субсидій необхідно, оскільки на тлі того, що доходи населення за останній час скоротилися в чотири рази і настільки ж зросли ціни, в тому числі, вартість послуг ЖКГ, люди будуть активніше подаватися на субсидії. З іншого боку, зменшення нормативів споживання, які далекі від реальних обсягів, не дозволить населенню отримати субсидії, що покривають повною мірою їх витрати на ЖКГ", - сказала завідувач відділу соціальної політики НІСД Ольга Пишулина.

Зростання тарифів на комунальні послуги є однією з умов отримання траншу Міжнародного валютного фонду (МВФ), який наполягає на приведенні вартості послуг до економічно обґрунтованих, ринкових показників. За словами голови Нацбанку Валерії Гонтарєвої, Україна узгодила з МВФ підвищення тарифів на газ для побутових абонентів на 280% і на теплову енергію (послуги опалення та гарячого водопостачання) на 66%.

В уряді заздалегідь потурбувалися про поетапне збільшення вартості комунальних послуг. Так, згідно з прийнятою у березні 2014 року постановою Кабміну №81, в травні 2015 року тарифи на газ для населення зростуть на 40%, а протягом наступних двох років будуть підвищуватися на 20%. З квітня 2015 р. вартість електроенергії зросте в 3,5 разів.

Ці підвищення має затвердити Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг України (НКРЕКУ). По вартості електроенергії комісія прийняла рішення 26 лютого. Сьогодні НКРЕКУ, швидше за все, ухвалить рішення про підвищення цін на газ.

Зазначимо, у програмі співробітництва з МВФ передбачено виділення у поточному році 12,5 млрд грн на виплату житлових субсидій. Втім, у держбюджеті-2015 на цю статтю закладені 11,9 млрд грн.

Також в пояснювальній записці до постанови Кабміну сказано, що на реалізацію положень нового порядку нарахування субсидій державі потрібно 190 млн грн на рік.

Енергетики дотують

В урядовому документі зазначено, що джерелом для субсидування населення як і раніше є рентна плата за видобуток природного газу і його транзит. Ця норма діє з січня 2005 року.

Проте, в грудні 2014 року Верховна Рада внесла зміни до ст. 252 Податкового кодексу, згідно з якими приватні газовидобувні компанії будуть сплачувати 55% встановленої вартості видобутого ресурсу (глибина покладів до 5 тис. м) і 28% (понад 5 тис. м). Раніше ставки рентних платежів становили 28% і 15%, відповідно. Тим самим Рада закріпила раніше прийнятий закон про підвищення рентних ставок.

Максимальне фіскальне навантаження припадає на компанії, які видобувають газ на підставі договорів про спільну діяльність (ДСД). Вже з січня рентний платіж для них становить 60%, а з липня цей податок для них буде дорівнювати 70% від встановленої вартості продукції.

Українські газодобувачі вже заявляли про те, що результатом таких рішень парламентаріїв може стати падіння рівня видобутку газу в країні на кілька мільярдів кубометрів.

"Завтра у парламенті мали розглядати законопроекти, від прийняття яких ми очікуємо кардинальних змін в кращу сторону. Зокрема, зниження ренти для газовидобувників до 35%", - розповів РБК-Україна фіндиректор ТОВ "Карпатигаз" (дочірня компанія шведської MisenEnergy) Артур Сомов.

Втім, за його словами, висока ймовірність того, що для тих компаній, які працюють з державою на основі договорів спільної діяльності, рентний платіж залишиться на рівні 70%.

"Більше того, я чув, що є ініціатива і іншим приватним газодобувним компаніям підняти ренту до цього рівня. Якщо це буде зроблено, або парламент не піде на зниження рентних ставок, десь через півроку, в результаті зниження видобутку газу, скорочення рентних відрахувань, уряду доведеться шукати нове джерело для виплати громадянам житлових субсидій", - упевнений Сомов.

Нагадаємо, вчора ввечері нардепи прийняли законопроект № 2213 "Про внесення змін до статті 165 і 252 Податкового кодексу України", яким підняли, зокрема, для державної "Укргазвидобування" рентну ставку з 20% до 70%.

Заплатять всім

Незважаючи на ризики за невиконання дохідної частини, постанова Кабміну "Про вдосконалення порядку надання житлових субсидій" направлена на максимальне розширення кількості осіб, які мають право на субсидії. Так, при її розрахунку не буде враховуватися майно сім'ї, яка подала запит на пільгу. Розрахунок буде проводитися на підставі кількості зареєстрованих у квартирі громадян, яким нараховується плата за послуги ЖКГ, в тому числі, з урахуванням осіб, призваних для проходження строкової військової служби.

Таким чином, постанова знімає заборону на нарахування субсидій громадянам, які не навчалися у загальноосвітніх, професійних і вищих навчальних закладах та не були зареєстровані у службі зайнятості.

Право на субсидію також отримали:

- особи, що доглядають за хворими дітьми (не старше 16 років) та інвалідами;

- орендарі житла при наявності договору;

- власники двох і більше транспортних засобів.

Не потрапляють під дію механізму субсидування лише ті, хто безпосередньо перед зверненням купив земельну ділянку, квартиру, автомобіль та інші товари довгострокового вжитку або оплатив ремонт квартири.

Міністр соцполітики Павло Розенко вчора не відповідав на телефонні дзвінки, тому РБК-Україна не вдалося з'ясувати, на скільки міністерство планує збільшити кількість громадян, що отримають субсидію.

Згідно з даними Держстату, минулого року субсидіями скористалися 1,6 млн осіб. А кількість тих, хто потребує держдопомоги, становить близько 3,5 млн. При цьому, середній розмір субсидії в опалювальний період становив 335,3 грн, а в міжсезоння - 73,8 грн.

"Спрощення процедури оформлення субсидій істотно населенню не допоможе. При рівні інфляції в 26,7% житлові субсидії знеціняться приблизно на чверть", - переконаний голова Федерації профспілок України Григорій Осовий.

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"

Обіцяти - не значить платити. Нова держполітика комунальних субсидій може виявитися "мильною бульбашкою"