ua en ru

ПДВ-рахунки: поспіх при ловлі податкових "бліх"

ПДВ-рахунки: поспіх при ловлі податкових "бліх"
Автор: RBC.UA
Глава ДФС Ігор Білоус в гонитві за фірмами-одноденками ризикує нашкодити бізнесу 31 липня Верховна Рада без обговорення в профільних комітетах прийняла за основу і в цілому закон №1621-VII, що вводить в Україні систему ПДВ-рахунків. Висновок комітету з питань податкової та митної політики на сайті ВР відсутній. Будь-якого публічного обговорення фінальної редакції закону не проводилося.
Глава ДФС Ігор Білоус в гонитві за фірмами-одноденками ризикує нашкодити бізнесу

Ольга Соловйова,
керуючий партнер адвокатського об'єднання "СК ГРУП",
для РБК-Україна

31 липня Верховна Рада без обговорення в профільних комітетах прийняла за основу і в цілому закон №1621-VII, що вводить в Україні систему ПДВ-рахунків. Висновок комітету з питань податкової та митної політики на сайті ВР відсутній. Будь-якого публічного обговорення фінальної редакції закону не проводилося.

Закон недосконалий тим, що створює ризики для платників податків. Головна, на наш погляд, проблема в тому, що даний закон передбачає сплату ПДВ шляхом передоплати. Тепер потрібно буде спочатку сплатити ПДВ, тобто, виписувати податкові накладні можна тільки тоді, коли вони забезпечені сплатою на окремий рахунок.

Якщо вхідних накладних недостатньо, на рахунок доведеться закидати живі гроші. У той же час, кошти, що надходять на ПДВ-рахунки, вже не повернуться ніколи, такий механізм просто не передбачений. Процедура повернення коштів з ПДВ-рахунків встановлюється окремою постановою Кабміну.

Таким чином, основною проблемою нової системи є часткове замороження оборотних коштів на спецрахунках.

Такий ПДВ-рахунок відкривається в Держказначействі. Податковий орган отримує право самостійно списувати кошти з ПДВ-рахунку платника податків і розраховувати суму, на яку платник податків може зареєструвати податкові накладні. Також законом вводиться норма, що, наприклад, у разі анулювання свідоцтва платника податків, кошти з ПДВ-рахунків зараховуються до держбюджету.

На наш погляд, закон має досить багато недоліків, які пізніше можуть не одну ситуацію в бізнесі завести в глухий кут.

Наприклад, у разі, якщо контрагент не зареєстрував податкову накладну, платник податків буде змушений сплатити ПДВ за нього, так як не зможе сформувати податковий кредит, навіть за умови перерахування постачальнику коштів з ПДВ.

Законом не передбачено врахування накопичених негативних значень ПДВ в системі, в ГФС передбачають частковий облік, а повний - тільки після проходження перевірки.

Також Держказначейство не буде платити відсотки за залишками коштів на ПДВ-рахунках. Таким чином, це будуть просто заморожені гроші, якими буде користуватися наша держава - безкоштовно.

Крім того, реалізація норм закону може призвести до вимивання обігових коштів у результаті авансування виплати податкових зобов'язань з ПДВ у бюджет.

Ще одна, не менш очевидна проблема, - податковий орган отримує можливість в односторонньому порядку списувати з ПДВ-рахунку більше потрібної суми, оскільки розрахунок суми, що підлягає списанню та її зняття з ПДВ-рахунку проводиться податковим органом.

Законом передбачено, що у разі будь-якого порушення податкові органи можуть самостійно, не чекаючи результатів перевірки, визначити суму сплати і стягнути її з підприємства.

Наступна проблема - у разі відсутності вільних коштів на єдиному казначейському рахунку, повернення переплачених на ПДВ-рахунок сум і надання податкових пільг з ПДВ аграріям виявиться замороженим.

Також закон передбачає анулювання свідоцтва платника ПДВ. Повернути кошти зі спецрахунку не вийде - і відбудеться автоматичне безповоротне списання коштів до бюджету, незалежно від наявності заборгованості перед бюджетом, що є порушенням ст. 41 Конституції.

Проблеми з фінансуванням і зростання адміністративних витрат пов'язаних з реєстрацією всіх податкових накладних неминучі.

Цей закон торкнеться і банківського сектору. Наприклад, банки позбавляються значних коштів на коррахунках, що загострить проблему нестачі ліквідності. Через це банки змушені звертатися до НБУ за отриманням втраченої ними ліквідності у вигляді кредитів, що ще більше збільшить вартість кредитування.

Закладених у законі негативних моментів для платників податків більше, ніж достатньо. Держава в гонитві за коштами та боротьбою з фірмами-одноденками, як завжди, поспішає, що спричинить негативні наслідки для бізнесу. При цьому, не виключено: фінансовий ефект цього документу для бюджету буде настільки низький, що він не буде компенсувати створені проблеми.

З позитивних моментів поки що бачимо, що всі податкові накладні будуть виписуватися в електронному вигляді, отже, помилка в папірці більше не зможе стати перешкодою до визнання права на податковий кредит. Автоматизована система не помиляється.

Зрештою, для реєстрації неплатником ПДВ передбачений поріг на рівні 20 млн грн. Якщо оборот менше, ви можете не бути платником ПДВ. Це теж потрібно враховувати. Як говорять багато експертів, не так вже він і потрібен, цей ПДВ.

Але реально оцінити співвідношення плюсів і мінусів цього закону можна буде тільки тоді, коли його норми почнуть реалізовуватися на практиці.