ua en ru

Чому у "Відкрите небо" Пивоварського ніхто не летить

Чому у "Відкрите небо" Пивоварського ніхто не летить Поки що ініціатива Андрія Пивоварського з "Відкритого неба" дає збій за збоєм
Мінінфраструктури продовжує паперову битву за "Відкрите небо" з Європою. На своїй сторінці у Facebook профільний міністр Андрій Пивоварський знову поскаржився на "проблему Гібралтару" і запропонував підключитися до процесу Міністерству закордонних справ і Павлу Клімкіну. Глава МІУ прозоро натякнув, що поки тягнути ношу лібералізації ринку авіаперевезень доводиться йому одному.

Мінінфраструктури продовжує паперову битву за "Відкрите небо" з Європою. На своїй сторінці у Facebook профільний міністр Андрій Пивоварський знову поскаржився на "проблему Гібралтару" і запропонував підключитися до процесу Міністерству закордонних справ і Павлу Клімкіну. Глава МІУ прозоро натякнув, що поки тягнути ношу лібералізації ринку авіаперевезень доводиться йому одному.

Хоча ще півроку тому Асоціація підприємств авіаційної галузі України прямо заявила, що виправдання українських чиновників безглузді. Мовляв, "проблема Гібралтару" не завадила підписати аналогічну угоду Молдові.

Так чи інакше, стає все більш очевидним, що за розмовами про "відкриття неба" керівництво МІУ приховує відсутність реальних кроків, які б дозволили знизити ціну на авіаквитки і підвищити рівень конкуренції між авіакомпаніями.

Експеримент щодо лібералізації повітряного простору в Україні почали 2 квітня 2015 року, коли "Відкрите небо" в односторонньому порядку впровадили у міжнародному аеропорту "Львів".

"Кожен, хто отримає дозвіл від авіаслужби у своїй країні, отримає можливість вільно літати в аеропорт "Львів", - заявляв Андрій Пивоварський.

За його словами, тепер фінансовий стан "повітряних воріт" Львова має значно покращитися. Що призведе до зростання економіки в регіоні, куди поїдуть туристи.

Але обіцянкам Пивоварського перетворити Львів в "нью-васюки" не судилося збутися. В цьому незабаром був змушений зізнатися голова Державіаслужби Денис Антонюк.

"Поки результату немає. Черги з охочих літати я не бачу", - заявив він.

Виявилося, що для приходу у Львів авіакомпаній необхідні "час і тривалі переговори з перевізниками, оскільки в країну, що знаходиться в гострій фазі кризи, де йде війна і введені обмеження на валютному ринку, ніхто не ризикує приходити".

За словами директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, робити довгострокові прогнози розвитку ситуації у львівському аеропорту ще рано, але в короткостроковій перспективі ситуація більш-менш очевидна.

Припливу авіакомпаній поки не спостерігається (турецький Atlasjet нещодавно отримав дозвіл на польоти за маршрутом Київ-Львів, однак, квитки на цей рейс аж ніяк не можна назвати дешевими).

Директор консалтингової компанії "Інвест-Експерт" Віктор Медвель зазначив, що заяви Пивоварського про "Відкрите небо" у Львові - це лукавство.

"Те, що заявив міністр, - це не договір з "Відкритого неба", і навіть не принцип "Відкритого неба". Мова йде про те, що Україна, нібито, дозволила будь-які польоти з будь-яких країн в односторонньому порядку. Тобто, такий нормативний документ зроблений, але наскільки це правильно? Україна в даному разі перейшла з крайності в крайність - або все зарегульовано, або все відкрито. На тлі сьогоднішньої військово-політичної ситуації, правильно відкривати Львів для будь-яких літаків, з РФ, наприклад?", - зазначив експерт.

Нескладно припустити, що затіяна Андрієм Пивоварським аналогічна кампанія за "відкриття" аеропорту Одеси завершилася б таким же фіаско, не втрутився губернатор Михайло Саакашвілі. Екс-Президент Грузії заявив, що принцип "Відкритого неба" нічого не змінить, і ціни на квитки будуть такими ж високими, "якщо і далі буде монополія на польоти окремих компаній".

Губернатор Одеської області навіть домігся усунення від посади голови Державіаслужби Дениса Антонюка (на час службового розслідування), якого звинуватив в упередженості при розподілі призначень на авіамаршрути.

Залишається відкритим питання: чому сам Андрій Пивоварський не ініціював відсторонення свого підлеглого? Адже Асоціація підприємств авіаційної галузі України не раз попереджала про "лобістську діяльність" Антонюка, "спрямовану на монополізацію галузі на користь однієї фінансової групи".

"Шанси отримати яке-небудь призначення або право на повітряну лінію (при Антонюку) дорівнюють майже абсолютного нуля, якщо, звичайно, ви не МАУ", - коментував ситуацію юрист фірми MarchenkoDanevych Андрій Гук.

Однак, на звинувачення в потуранні Антонюку міністр відповів досить оригінально. За його словами, "інших кадрів у країні фактично немає".

Скандал з відстороненням Антонюка відійшов на другий план, коли 14 липня МІУ підписав угоду про лібералізацію повітряного простору з США. Чиновники тріумфували - ось вона, перемога!

Втім, Андрій Пивоварський, говорячи про нові можливості та підвищення конкуренції, досить туманно описав безпосередню вигоду від угоди. "Завтра від цього не з'являться нові рейси в США", - зазначив глава МІУ.

На думку експертів, жадане "Відкрите небо" з Європою також не стане чарівною паличкою, моментально вирішальною всі проблеми українського авіаринку.

За словами голови Комітету економістів України Андрія Новака, впровадження режиму "Відкритого неба" в Україні недостатньо для залучення на ринок авіаперевезень нових гравців.

"Питанням потрібно займатися комплексно. Зовсім недостатньо просто пустити гравців на ринок. Їх потрібно ще забезпечити відповідною інфраструктурою. В даному випадку, аеропортами та цінами на них", - підкреслив експерт.

Його підтримав Сергій Вовк. За його словами, чиновникам для початку непогано було б навести порядок на землі".

"Саме по собі "Відкрите небо" кардинально нічого не змінить. Щоб змінити ситуацію із залученням авіакомпаній, потрібно навести порядок з аеропортами", - сказав експерт.

Він уточнив, що держава має дозволити аеропортів самостійно визначати тарифи на обслуговування повітряних суден і дати можливість заробляти на непрофільної діяльності.

"У такому випадку, вони будуть шукати джерела доходу не тільки в платі з авіакомпаній, але і в інших джерелах", - підкреслив Сергій Вовк, додавши, що також потрібно навести порядок на ринку авіаційного палива.

За словами голови наглядової ради МАУ Арона Майберга, лібералізація повітряного простору дає додаткові можливості, але не вирішує існуючих проблем.

"Відкрите небо" - важливий і необхідний крок. Він дуже корисний для нас, як української авіакомпанії. Отримаємо можливість літати з аеропортів ЄС. Але чи достатній цей крок, щоб зробити авіацію доступною для пасажирів? Поки відповідь негативна. Ось у Львові відкрили небо. І ми бачимо заяву міністра, що в черзі авіакомпанії не стоять. Революцію в авіагалузі країни "Відкрите небо" не зробить", - підкреслив Майберг.

Серед проблем, які дійсно потрібно вирішувати керівництву МІУ, учасники ринку виділяє завищену вартість авіаційного палива.

"Вартість палива в європейських аеропортах коливається в діапазоні 600-700 дол. за тонну, в українських - значно вище", - визнав перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер.

У міністерстві пояснили, що причина - в напівмонопольному положенні паливних постачальників. Чим менше конкуренція, тим вище ціни.

Вихід в МІУ бачать у створенні аеропортами власної систем заправки літаків. Але на це потрібні роки.

На відміну від глави МІУ, Михайло Саакашвілі вирішив питання в лічені тижні. Постачальник палива для одеського аеропорту компанія "Лукойл", після звернення до неї Одеської ОДА, знизила вартість палива з 1300 до 1050 дол. за одну тонну. Що заважало аналогічне звернення написати самому Пивоварському?

"Показовий приклад - Одеса, де місцева облдержадміністрації провела демонополізацію ринку поставок палива в аеропорт", - зазначив Сергій Вовк.

На думку експертів, непомітно і відчутного результату роботи міністерства щодо ліквідації корупційних схем в аеропортах.

"Якщо подивитися на основні служби аеропорту, очевидна фактична монополізація ряду напрямків. Це прямо веде до відсутності боротьби за якість при невиправдано завищених цінах. Сьогодні головна проблема в тому, що є багато бажаючих працювати в аеропорту, але двері для них закриті", - сказав Віктор Войцехівський, заступник гендиректора з комерції TicketsNetworkGroup.

Завдяки політиці міністерства і його керівника, Україна мало що придбала, зате фактично втратила єдиного лоукостера - WizzAir, майже в два рази скоротив кількість рейсів.

На жаль, складається таке враження, що міністр Андрій Пивоварський і його оточення не чують думки авіаперевізників, намагаючись заглушити все зростаюче невдоволення черговими "перемогами". Іноді це призводить до воістину курйозних ситуацій.

Наприклад, в минулу п'ятницю в ході своєї поїздки в Полтавську область голова МІУ заодно вирішив "відкрити" Полтавський аеропорт. Популярністю цей аеропорт, в силу зрозумілих причин не користується, і обслуговує лише чартерні рейси.

Міністр висунув ідею, як зробити прибутковим аеропорт. "Мінінфраструктури готове вдвічі підвищити розмір зборів в аеропорту Полтава", - повідомив міністр.

На його думку, "розмір зборів встановлений в гривні і не переглядався п'ять років".

Тепер з нетерпінням чекаємо, коли, почувши про підвищення зборів в Полтаві і переходу при розрахунках з гривні в долар, в місцевий аеропорт відразу хлинуть авіакомпанії США.

Даремно, чи що, Андрій Пивоварський, підписував угоду про "Відкрите небо" з США?